Hej! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Caro - WaarBenJij.nu Hej! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Caro - WaarBenJij.nu

Hej!

Door: Caro

Blijf op de hoogte en volg Caro

04 Februari 2015 | Denemarken, Århus

Hej alle!

Dit voorjaar studeer ik een semester lang psychologie aan de Universiteit van Aarhus in Aarhus, Denemarken. Na een jaar lang voorbereiden, documenten ondertekenen, inscannen en opsturen was het 30 januari zover. Bepakt en bezakt vertrok ik samen met mijn ouders richting het noorden. Hieronder lezen jullie mijn eerste update.
Enjoy☺

Het vertrek
Vanuit mijn knusse kamer in Aarhus de eerste update van mijn grote avontuur!
Afgelopen vrijdag begon ik samen met mijn ouders aan de 8-uur durende autorit naar het Deense land. De reis verliep voorspoedig, en rond 17:00 kwamen we aan in ons hotel. Ik weet dat Scandinaviërs van design houden, en dat was ook te zien aan onze kamers: hästens bedden, abstracte kunst aan de muren, stoelen die gemaakt waren van touwtjes (Ja, echt) en lichte, houten vloeren.
Na aankomst besloten we snel de stad in te trekken om iets eetbaars te scoren.
Wat me onmiddellijk opviel, is dat elk gebouw in Aarhus ontzettend veel ramen heeft, alsof de Denen in de donkere dagen elk straaltje licht willen opvangen (wat op zich geen slecht idee is). Na een tijdje door de stad geslenterd te hebben belandden we in Café Ziggy, een burgertentje aan de Åboulevarden. De Åboulevarden is een straatje aan het kanaal, en bezit vele schattige restaurantjes. Goed eten is dus geen probleem, mist je genoeg Kroner op zak hebt. Want jongens, wat is het hier DUUR! Vooral de prijzen bier en andere (alcoholische) dranken rijzen de pan uit. Gelukkig leerde ik later het Studenterhus kennen, dat bier verkoopt tegen een studentvriendelijke prijs;).

Zaterdag
Op zaterdag zijn we de stad gaan verkennen. Aarhus kent een vrij groot winkelgebied, met winkels die we niet kennen in Nederland. Wat mij betreft een verademing, alhoewel je niet ontkomt aan de H&M natuurlijk. Mijn ouders dachten blijkbaar hetzelfde, en gingen helemaal los in de Salling, een groot warenhuis dat vergelijkbaar is met onze Bijenkorf. Gezien mijn moeders (en stiekem ook mijn, haha) liefde voor die winkel, heb ik Salling al snel omgedoopt tot de “Deense Bijenkorf” ;).
Natuurlijk bestaat Aarhus niet alleen uit winkels. De stad staat bekend om haar architectuur en vele musea zoals het populaire aRosmuseum. Daarnaast kun je midden in het centrum zomaar een prachtig schattig kerkje tegen het lijf lopen (zie foto).
We hadden echter niet veel tijd om nog musea te bezoeken, dus besloten het voor deze dag bij het stadscentrum te houden. Wel namen we nog even de tijd om via de kust naar de universiteitscampus te wandelen, om een beetje een idee te krijgen van waar ik terecht ga komen. In de avond besloten we te gaan eten bij Bryggeriet, een soort steakhouse dat zijn eigen bier brouwt. Het restaurant is – natuurlijk- ingericht volgens Deens design, maar straalt veel sfeer uit door een open keuken in het midden en de brouwvaten achterin het restaurant. Dat zelfgebrouwen bier moesten we natuurlijk proeven, en ik moet zeggen dat het erg goed smaakte bij de godallejezus dure biefstuk. Wat een Hollandse gierigheid he? Maar ondanks dat kan ik niets anders zeggen dan: Ga naar Bryggeriet als je in Denemarken bent! Thank me later.

Zondag
Zondag was een rustige dag. Allereerst zijn we met de auto naar mijn toekomstige huis gereden, gewoon om te kijken hoe het erbij ligt en in wat voor wijk ik woon. Dat viel niet tegen. Het huis ziet er zelfs beter uit dan op de foto’s en er is een groot winkelcentrum op loopafstand dat in alle gemakken voorziet. Na het bezoekje aan mijn huis reden we terug naar het hotel en trokken we de stad in. Ik moest een simkaart voor mijn telefoon regelen omdat ik maandag afgesloten zou worden door mijn Nederlandse provider. Dit was nog niet zo makkelijk, want geen enkele provider bleek nog prepaid simkaarten te verkopen (ze verkopen verdorie telefoons in die winkels!). Keer op keer werd ik doorgestuurd naar een of andere louche minisupermarkt/kiosk met de naam 7/11. Ook hier had ik echter weinig geluk, omdat ze geen nano simkaarten op voorraad hadden. Na een winkel of 3 zag één Deen gelukkig het licht en verknipte een normale simkaart tot nano sim.
Tot zover mijn simkaart avontuur. In de middag bezochten we de botanische tuinen en de Gamle By. De Gamle By is openlucht museum waarin het oude stadscentrum is herbouwd. Het staat vol typisch Deense huisjes en boerderijen. De botanische tuin is een enorm grote overdekte tuin met allerlei exotische planten. Het was geen straf om daar naar binnen te gaan want Denemarken is KOUD. Ik verwachtte dat het weer ongeveer hetzelfde zou zijn als in Nederland, maar dat is het dus niet. Het waait hier de hele dag door omdat de stad aan de kust ligt, waardoor de gevoelstemperatuur de hele dag onder 0 ligt. Om het allemaal nog ietsje Winterser te maken was er sneeuw voorspeld voor maandag. Het is nu woensdag en het sneeuwt nog steeds. Over deze winterse perikelen later meer☺.
Na het bezoekje aan de Botanische tuinen slenterden we nog wat door de stad besloten we te lunchen bij het Crosscafé, een ander leuk cafeetje aan de Åboulevarden.
Die avond aten we opnieuw in een restaurant aan de Åboulevarden, dit keer een Italiaan met de naam “Grappa”. Hoewel het praktisch onmogelijk was om een restaurant binnen te komen in het weekend, was het deze avond erg rustig. Ik denk dat de Denen het er van nemen in het weekend, maar op tijd in hun nest liggen op zondag.
Ook wij deden hier aan mee dit keer, want maandagmorgen zou ik al vroeg mijn bed uit moeten om mijn sleutel op te gaan halen bij het International Centre!

Ik schrijf nogal uitgebreid, dus dit is pas deel 1 van mijn belevenissen hier in Aarhus. Ik ben inmiddels halverwege mijn introductieweek en heb ook daar onwijs veel over te vertellen. Later zal ik een update hierover plaatsen!

Liefs uit het koude en winterse Aarhus xx





  • 05 Februari 2015 - 08:05

    Lisanne:

    Leuke update meid! Geniet ervan!

  • 05 Februari 2015 - 10:35

    Mor:

    Hej Caro,

    Leuk om te lezen over onze gezamenlijke belevenissen in Aarhus.

    Kaerlighed din mor.

  • 05 Februari 2015 - 21:33

    Far :

    Mag ik het adres van dat Studenterhus

  • 11 Februari 2015 - 21:48

    Noor:

    Leuk om te lezen snoes! Spreek je heel snel!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caro

Actief sinds 04 Feb. 2015
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 2849

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 30 Juni 2015

Exchange Aarhus

Landen bezocht: